5 tips om ervoor te zorgen dat je klanten op tijd betalen!

Als ondernemer wil je zorgeloos ondernemen. Wanneer klanten jouw factuur niet op tijd betalen staat dit het ‘zorgeloze ondernemen’ en soms zelfs de continuïteit van jouw onderneming in de weg. Dit kun je voorkomen! Hieronder volgen mijn 5 tips om klanten op tijd te laten betalen:

Tip 1: Houd je administratie op orde.
Heb je een klus afgerond of mag je een termijn factureren? Maak je factuur dezelfde dag of plan een wekelijks moment in waarop je dit doet. Zo zorg je ervoor dat je altijd bij bent met je administratie en meer rust in je hoofd hebt. Hoe langer je wacht met het versturen van de factuur hoe langer je ook op jouw geld moet wachten. Jouw gedrag wordt namelijk onbewust gekopieerd bij de klant. Dwing jezelf daarom om minimaal wekelijks je administratie te doen.

Tip 2: Gebruik tools.
Ga niet factureren in Word of Excel maar gebruik hiervoor handige tools! Dit maakt factureren veel leuker en het scheelt veel tijd. Deze mogelijkheid kan gekoppeld zijn aan je online boekhoudpakket. Heb je dit niet? Zoek dan op internet naar facturatiesystemen. Kies een facturatiesysteem dat gekoppeld kan worden aan jouw bank, zodat je direct een melding krijgt als een klant niet op tijd betaald heeft.

Tip 3: Maak afspraken over de betalingstermijn.
Volgens de wet moeten klanten direct betalen bij levering. In de praktijk wordt vaak een betalingstermijn afgesproken. Kijk wat passend is in jouw branche, maar probeer maximaal 30 dagen aan te houden. Houd je klanten hier ook aan! Eén dag nadat zij te laat betalen bel je ze op. Dit is altijd een lastig telefoontje maar dwing jezelf hiertoe. Je zult bijna altijd zien dat de klant jouw telefoontje waardeert en er mogelijk een misverstand is. Bijkomend voordeel is dat je je klant weer spreekt en de relatie ‘warm’ houdt. Maar het belangrijkste is dat je je klanten hierdoor goed opvoedt. Bij een volgende factuur van jou zullen zij direct betalen!

Tip 4: Geef klanten korting bij automatische incasso of vooraf/direct betalen.
Je kunt hierbij denken aan een klein percentage van jouw prijs. Dit werkt erg stimulerend en het zorgt voor een laag debiteurensaldo, meer liquide middelen (cash geld) en minder rompslomp.

Tip 5: Mocht je even minder liquide middelen (cash geld) op je rekening hebben staan en moet je factureren aan het einde van een kwartaal? Wacht dan met het versturen van de factuur tot de eerste werkdag van het volgende kwartaal.
Op deze manier neem je de factuur pas mee in de btw-aangifte van dat volgende kwartaal en dit betekent dat je drie maanden later de btw afdracht van deze factuur moet doen. Wel zo fijn!

Heb je over deze blog vragen en/of opmerkingen? Mail dan naar info@bruisendinbedrijf.nl.

Wil je meer tips om slim financieel te ondernemen? Wil jij meer omzet, minder kosten en meer winst? Volg mij dan op social media of klik hier.

 

Scroll naar top